رادیو منا

آشتی با زمین

رادیو منا

آشتی با زمین

روز زمین 2015 (ٍEarth day 2015)

22 آوریل روز جهانی زمین 

  Earth Day  April 22th


22 آوریل هر سال به مناسبت روز جهانی زمین کمی به خودم تلنگر می زنم که امسال چه قولی به خودم بدهم؟ 

راستش را بخواهید امسال خیلی دلم برای سفره های قدیمی تنگ شده است. سفره های واقعی که توی همه ی خانه ها بود. کوچکش بود، بزرگش بود . بعضی هایش گل گلی بود بعضی ها ساده و... از این سر تا آن سر اتاق پهن می کردند و همه دورش می نشستند . آخر سر هم با کمک هم سفره را پاک می کردیم و جمع می کردیم می گذاشتیم توی کشوی کابینت تا وعده ی بعدی. راستی آخرین باری که پای سفره ی واقعی نشستید کی بود؟ 

تازگی همه سفره ها یکبار مصرف شده. همه راحت آشغال هایشان را میریزند وسط سفره ای که زمانی برای خودش منزلتی داشت. کسی آشغال غذایش را نمی ریخت توی سفره، بی حرمتی بود. سفره احترام خاصی داشت. متنفرم از این سفره های الکی یکبار مصرف. می دانید چرا؟ هرجایی که در طبیعت زباله ای می بینم بی برو برگرد یک بقچه ی پلاستیکی است که از سفره ی یکبار مصرف درست شده و گوشه ای رها شده و تازه حتی اگر در طبیعت رها نشده و از زباله های درب خانه های خودمان جمع شده باشد هم وقتی انبوه شد نمی توان مهارش کرد و دوباره فوران زباله های پلاستیکی. 

ظرف های یکبار مصرف که بماند ...

امسال می خواهم به خودم قول بدهم هرجا مهمان شدم برای پاک کردن سفره میزبان داوطلب شوم و خواهش کنم برایم سفره ی واقعی پهن کند.