رادیو منا

آشتی با زمین

رادیو منا

آشتی با زمین

روز زمین 2015 (ٍEarth day 2015)

22 آوریل روز جهانی زمین 

  Earth Day  April 22th


22 آوریل هر سال به مناسبت روز جهانی زمین کمی به خودم تلنگر می زنم که امسال چه قولی به خودم بدهم؟ 

راستش را بخواهید امسال خیلی دلم برای سفره های قدیمی تنگ شده است. سفره های واقعی که توی همه ی خانه ها بود. کوچکش بود، بزرگش بود . بعضی هایش گل گلی بود بعضی ها ساده و... از این سر تا آن سر اتاق پهن می کردند و همه دورش می نشستند . آخر سر هم با کمک هم سفره را پاک می کردیم و جمع می کردیم می گذاشتیم توی کشوی کابینت تا وعده ی بعدی. راستی آخرین باری که پای سفره ی واقعی نشستید کی بود؟ 

تازگی همه سفره ها یکبار مصرف شده. همه راحت آشغال هایشان را میریزند وسط سفره ای که زمانی برای خودش منزلتی داشت. کسی آشغال غذایش را نمی ریخت توی سفره، بی حرمتی بود. سفره احترام خاصی داشت. متنفرم از این سفره های الکی یکبار مصرف. می دانید چرا؟ هرجایی که در طبیعت زباله ای می بینم بی برو برگرد یک بقچه ی پلاستیکی است که از سفره ی یکبار مصرف درست شده و گوشه ای رها شده و تازه حتی اگر در طبیعت رها نشده و از زباله های درب خانه های خودمان جمع شده باشد هم وقتی انبوه شد نمی توان مهارش کرد و دوباره فوران زباله های پلاستیکی. 

ظرف های یکبار مصرف که بماند ...

امسال می خواهم به خودم قول بدهم هرجا مهمان شدم برای پاک کردن سفره میزبان داوطلب شوم و خواهش کنم برایم سفره ی واقعی پهن کند. 

 


نظرات 7 + ارسال نظر
جغد بندری چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:07 ق.ظ http://joghd11.blogsky.com/

الانو اگه مهمون بیاد خونه از ای سفره او استفاده ابو...

کدوم سفره؟

محمد چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:21 ق.ظ http://mmoeeni14.blogspot.com

خیلی خوب نوشتین از مسئله مهمی که بی اعتناییم بهش
https://plus.google.com/+MohammadMoeini/posts/Rhh3mK8Vupc

ممنونم آقای معینی

خواننده چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:23 ب.ظ

تیتر غلط تایپی داره. آورین به جای آوریل.



ممنونم خواننده دقیق

پیمان شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:16 ق.ظ http://desertion92.blogfa.com/

سلام داشتم دنبال طریقه ابیاری کنوکارپوس میگشتم که با وبلاگ شما اشنا شدم

تو بندر گناوه شروع به درست کردن باغ شهری کردم
50 تا کنوکاپوس برا حاشیه جاده باغ کاشتم

فاصله باغ تو محل زندگیم یکم زیاده و ابیاریش برام مشکله هنوزم وقت نکردم ابیاری قطره یش کنم حالا سوالم اینه باتوجه به هوای گرم بندر من چند روزی یبار میتونم بهشون اب بدم که هم رشد خوبی داشته باشند و هم زیاد نخوام وقت صرفش کنم
راستی رشد درخت ابریشم چطوره ؟مثلا تو یک سال چقدر رشد میکنه ؟چقدر اب لازم داره

سلام دوست عزیز.
کار شما قابل تقدیره و براتون آرزوی موفقیت می کنم.
کنوکارپوس درخت بومی منطقه ما و شما نیست و یک گونه ی خارجی محسوب میشه. این درخت به کمترین آب احتیاج دارد ولی سریع تکثیر میشود اما من پیشنهاد می کنم گونه های بومی منطقه خودتان را بکارید. آنها با شرایط اقلیمی بسیار سازگار ترند و مانع رشد سایر درختان نمی شوند. رشد درخت گل ابریشم نازنین را در این پست وبلاگ ملاحظه فرمایید
http://radiomona.blogsky.com/1392/05/12/post-155

ابراهیم سه‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:44 ق.ظ

بسیار تامل برانگیز. متاسفانه دیگه زحمت فکر کردن به این چیزها را به خودمان نمیدیم دیگه

جغد بندری چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:11 ب.ظ http://joghd11.blogsky.com/

سفره واقعی!

پریسا جمعه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 05:19 ب.ظ

سلام منای عزیز متاسفانه مصرف پلاستیک روز به روز دارد بیشتر میشود جلوگیری ازاین روند روبه رشد نیاز به فرهنگ سازی گسترده دارد درروزگاری که درخانه هابجز کانالهای ماهواره ترک چیزی دیگررویت نمی شود وقصه فاطماگل ورد زبانها رسانه اگرهم هشدار بدهد کسی گوش نمی دهد فضای مجازی هم محدود است به جوکهای قومیتی یادستورغذاومدلباس کسی کتاب نمی خواندروزنامه که...روزگار غریبیسست

آی گفتی ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد